سئو تکنیکال چیست
سئو تکنیکال Technical SEO چیست؟ کامل ترین چک لیست سئو فنی
این جنبه سئو ممکن است چندان به چشم نیایند، اما نتایج آن بسیار باورنکردنی است. توضیحات متا همان متنی است که زیر عنوان صفحه در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود. این توضیح کوتاه باید به کاربر بگوید که چه چیزی در صفحه پیدا خواهد کرد و در عین حال شامل کلمه کلیدی باشد. استفاده از کلمه کلیدی در این بخش، به گوگل کمک میکند تا ارتباط صفحه شما با جستجوی کاربر را بهتر درک کند. همانطور که اشاره کردیم، کلمه کلیدی یکی از معیارهای گوگل برای رتبهبندی صفحات است.
همانطور که گفتیم، داشتن سایتمپ XML به موتورهای جستجو در درک و کراول کردن صفحات شما کمک میکند. پس از ساخت سایتمپ، باید آن را در «گوگل سرچ کنسول» یا «بینگ وبمستر تولز» ثبت کنید. به یاد داشته باشید که همیشه پس از اضافه کردن یا حذف کردن محتوا، سایتمپ خود را بهروزرسانی کنید. برای مثال ممکن است بر اثر اشکالات فنی، یک محتوا با دو URL مختلف نمایش داده شود. این محتوا در تجربه کاربری مخاطبان تأثیری ندارد، اما موتورهای جستجو متوجه آن میشوند و شما را جریمه میکنند.
گوگل و سایر موتور های جستجو همواره تلاش میکنند تا شما را به نتایج دقیق و مرتبط با پرسشهایتان برسانند. به همین دلیل، رباتهای خزنده گوگل صفحات را بر اساس مجموعهای از عوامل خاص دستهبندی و بررسی میکنند. فعال کردن سایت مپ باعث افزایش سرعت ایندکس سایتتان توسط ربات ها میشود. اما چطور آن را فعال کنیم؟ این موضوع در مقاله آموزش ساخت سایت مپ توضیح داده شد اما به عنوان یک راهکار ساده میتوانید افزونه یوآست سئو یا افزونه رنک مث سئو را روی سایت خودتان نصب کنید. این دو افزونه به صورت خودکار سایت مپ را ساخته، آن را بارگذاری کرده و بروزرسانی میکنند.
ممکن است وسوسه شوید که این بخش از سئو را به کلی نادیده بگیرید و از آن بگذرید، اما باید بدانید که سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک وبسایت ایفا میکند. ممکن است زمانی محتوای شما کاملاً بینقص و مفید باشد، اما موتورهای جستجو نتوانند آن را درک کنند. بدون در نظر گرفتن معیارهای سئو تکنیکال، موتورهای جستجو نمیتوانند محتوای شما را به خوبی درک کنند. XML Sitemap یک فایل XML است که تمام صفحات یا پست های موجود در وب سایت را لیست می کند. اما کاربرد سایت مپ XML در سئو تکنیکال چیست؟ موتورهای جست و جو از این فایل ها به عنوان راهنمای داخل سایت استفاده می کنند. این فایل را به کمک ابزارهای سئو مانند گوگل سرچ کنسول می توانید برای گوگل ارسال کنید.
کاربران احتمالاً، وب سایتی را که بارگذاری آن خیلی طول میکشد، رها می کنند. اطمینان از اینکه زمان بارگذاری وب سایت شما برای کاربران شما مناسب است، ممکن است زمان صرف تعامل با محتوای شما را افزایش دهد و رتبه نتایج جستجوی شما را بهبود بخشد. علاوه بر این، موتورهای جستجوی اصلی اکنون سرعت بارگذاری را به عنوان معیاری برای رتبه بندی نتایج تجزیه و تحلیل می کنند. برای کاهش زمان بارگذاری سایت خود، فشرده سازی تصاویر بزرگ و فایلهای غنی را به محتوای کوچکتر و قابل مدیریتتر در نظر بگیرید. همچنین میتوانید کش مرورگر، پیادهسازی یک شبکه تحویل محتوا و حذف اسکریپتها و فایلهای استفاده نشده را برای بهبود زمان بارگذاری سایت و افزایش سرعت سایت خود در نظر بگیرید. هدف اصلی گوگل و سایر موتورهای جستجو این است که آنها میخواهند بهترین نتایج ممکن و جذابترین پاسخها را به کاربران و مخاطبان مربوطه به نمایش قرار دهند.
بهینهسازی فنی سئو یک فرآیند دائمی است و نیازمند نظارت و بهبود مستمر است. با گذر زمان و پیچیدهتر شدن وبسایت، مشکلات جدیدی ممکن است ظاهر شوند. به همین دلیل، بررسی دورهای وضعیت سئو تکنیکال سایت برای یافتن و رفع مشکلات بسیار اهمیت دارد. اگر وبسایت شما به چند زبان مختلف در دسترس است، استفاده از تگهای Hreflang بسیار مهم است. این تگها به موتورهای جستجو میگویند که هر نسخه از صفحه برای چه زبانی یا منطقه جغرافیایی خاصی طراحی شده است. به این ترتیب، گوگل نسخه مناسب را بر اساس مکان و زبان کاربر نمایش میدهد.
منظور از محتوای تکراری، محتواهای کاملاً یکسان و شبیه به هم در یک سایت است. با حذف کاراکترها و فضاهای خالی غیرضروری در کدها، حجم و اندازهٔ فایل کوچکتر و سرعت صفحه بهتر میشود. یکی کارهایی که میتوانید برای ایمنسازی سایت خود انجام دهید، استفاده از پروتکل HTTPS است. گوگل روی اطلاعات و حریم خصوصی کاربران خود مثل رمزهای عبور و اطلاعات حساب و تماس، بسیار حساس است. در هر دو حالت، اگر صفحات ایندکسنشدهای دارید که باید ایندکس شوند، کافی است برچسب noindex یا یا خطاهایی را که گوگل گفته، رفع کنید و دوباره از او بخواهید که صفحه را ایندکس کند.
مثلاً فروشگاهی که در بین محصولاتش ۱۰ مدل رژ لب میبلین دارد و تنها تفاوت محتوای این ده صفحه محصول، شمارهٔ رژ لب است. اگر از سایتهای وردپرسی استفاده میکنید، با نصب افزونهٔ ShortPixel میتوانید حجم ۱۰۰ تصویر را در ماه بهطور رایگان کم کنید. چون پروتکل HTTPS از همه امنتر و مورد تایید گوگل است، باید همهٔ آدرسها را به آن ریدایرکت ۳۰۱ کنید. بهجز این، کلی مشکلات امنیتی هم برای شما بهوجود میآورد و رتبهتان را بهشدت کاهش میدهد. اول یک نقشه ذهنی از دستهبندیهای اصلی ترسیم کنید بعد هم شاخههای مرتبط فرعی را به هرکدام اضافه کنید. SERP مخف Search Engine Results Page یا همان صفحه نتایج موتور جستوجو است.
بنابراین، شما ممکن است بخواهید صفحاتی را که به رباتهای جستجو برای شناخت موضوع شما کمک نمیکنند را حذف کنید. پس از تنظیم ساختار URL خود، لیستی از URLهای صفحات مهم را در قالب نقشه سایت با فرمت XML به موتورهای جستجو ارسال میکنید. انجام این کار به رباتهای موتورهای جستجو اطلاعات اضافه پیرامون موضوع محتوا میدهد. معماری سایت و نحوه شکلگیری ساختار سایت اهمیت صفحات را مشخص میکند. لینک از صفحه اصلی شما به صفحه «الف» اهمیت بیشتری نسبت به لینک یک پست وبلاگ به صفحه «الف» دارد.
در این مقاله سعی می کنیم شما را بیشتر با مفهوم سئو تکنیکال آشنا کنیم. رعایت نکات سئو فنی سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که اگر شما تمام اقدامات سئو داخلی و خارجی سایت را به نحو احسن انجام دهید، ولی سئوی فنی سایت را در نظر نگیرید! سئو تکنیکال سایت هم به این صورت است و برای دسترسی آسان خرنده های گوگل باید نکات سئو فنی را بخوبی پیاده سازی کنید تا راحت تر بتوانند به صفحات سایت دسترسی داشته باشند. اجرای منظم خزیدنهای سئو به شما این امکان را میدهد که مشکلات جدید را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای رفع آنها انجام دهید. با این کار میتوانید اطمینان حاصل کنید که سایت شما همواره بهروز است و از نظر فنی برای موتورهای جستجو بهینه عمل میکند. ایندکسگذاری (Indexing) یکی از مراحل کلیدی در فرآیند کار موتورهای جستجو است که پس از خزیدن (Crawling) صفحات سایت شما انجام میشود.
بهینهسازی Core Web Vitals، مدیریت صفحات خراب و استفاده از تگهای hreflang برای محتوای چندزبانه نیز نقش مهمی در موفقیت سئو فنی ایفا میکنند. نظارت مستمر بر وضعیت فنی سایت و رفع مشکلات به مرور زمان، به حفظ و بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو کمک میکند. هنگامی که خزندههای موتورهای جستجو از یک وبسایت بازدید میکنند، لینکها را از صفحهای به صفحه دیگر دنبال میکنند تا محتوای جدید را کشف کنند. با ایجاد یک ساختار لینک داخلی قوی، صاحبان سایت میتوانند اطمینان حاصل کنند که تمام صفحات سایت به راحتی برای خزندههای موتورهای جستجو قابل دسترسی است. لینکسازی داخلی همچنین میتواند به ایجاد سلسله مراتب و ارتباط موضوعی محتوای یک وبسایت، کمک کند.
همچنین در سئو تکنیکال به مواردی مانند سرعت سایت، دادههای ساختاریافته، متعارف سازی، نقشههای سایت XML، hreflang و موارد دیگر فکر کنید. سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟ همانطور که در ابتدای صفحه راجع به این پرسش صحبت کردیم، سئو تکنیکال به معنای بهینه سازی یک وب سایت از جنبه فنی برای موتورهای جستجو است. معمولا بهینه سازیها در بخش سئو تکنیکال مرتبط با مجموعهای از کارها در پشت صحنه است که کاربر آنها را کمتر مشاهده میکند. هرچند برخی کارها از جمله بهینه سازی سرعت، افزودن برخی تگها و اِلمانها میتواند برای کاربر تجربه کاربری بهتری را ایجاد کند. بنابراین در قسمت SERP (صفحه نتایج جست و جو) بسیاری از موتورهای جست و جو نمایش داده خواهد شد. این روزها در دنیای کسب و کارهای آنلاین جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت از گوگل یکی از دغدغههای صاحبان کسبوکار است.
این موارد تنها چیزهایی نیستند که در دیده شدن سایت شما و بهبود عملکرد سایت در نسبت با موتورهای جستجوگر اهمیت دارند. مجموعه دیگری از تاکتیکها مانند سئو تکنیکال نیز وجود دارند که در زیر چتر سئو قرار میگیرند. سئو مخفف عبارت "بهینهسازی موتورهای جستجو" است که به مجموعهای از استراتژیها و روشها برای بهبود دیدهشدن سایت در نتایج جستجو اشاره دارد. این فایل به موتورهای جستجو اعلام میکند که کدام صفحات نباید ایندکس شوند. تنظیمات نادرست میتواند منجر به عدم نمایش صفحات مهم در نتایج جستجو شود. ساختار سایتی را که ما مرور کردیم را به خاطر دارید؟ این به چیزی به نام نقشه سایت XML تعلق دارد که به ربات های جستجوگر کمک می کند تا صفحات وب شما را بفهمند و بخزند.
با اینکه تصور میشود بخش زیادی از سئو داخلی و خارجی به محتوا و اقدامات پیرامون آن بستگی دارد، ولی هیچگاه نباید از موضوعات فنی غافل شد. «سئو تکنیکال» (Technical SEO) یکی از بخشهای حیاتی برای بهینهسازی وبسایت به منظور بهبود عملکرد در نتایج موتورهای جستجو و بهبود سایر کانالهای دیجیتال مارکتینگ است. همچنین، سئو تکنیکال عواملی مانند سرعت بارگذاری صفحات، امنیت و سازگاری با موبایل را نیز در بر میگیرد که همه در تجربه کاربری و در نهایت رتبهبندی سایت شما تأثیرگذار هستند. سئو تکنیکال شامل اصول و روشهایی است که به بهبود سرعت بارگذاری سایت، بهینه سازی ساختار URLها، استفاده از نشانه گذاری استاندارد، بهینهسازی برای موبایل، و افزایش امنیت سایت میپردازد. با رعایت این اصول، نه تنها سرعت کار سایت افزایش مییابد، بلکه کاربران نیز تجربه بهتری از جستجو و ناوبری در سایت شما خواهند داشت. خزنده های موتور جستجو نیز به راحتی میتوانند سایت شما را بررسی و ایندکس کنند که این امر به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو کمک میکند.
این افزونه از قدرتمدترین افزونه های وردپرس است که بسیاری از گزینه های لازم برای پیاده سازی سئو تکنیکال را در اختیار کاربران قرار می دهد. بنابراین با دانلود و نصب این افزونه می توانید فقط با چند کلیک و تایپ چند کلمه، سئو تکنیکال را تا حد زیادی برای صفحات خود پیاده سازی کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر بخش هایی را می بینید که به واسطه افزونه یوآست به صفحه نوشته جدید اضافه شده است. تمام کادرهای خالی که در این قسمت قرار دارند، اِلِمان هایی هستند که به بهود سئو تکنیکال کمک می کنند. هدف سئوی خارجی در مقابل سئوی داخلی، جذب کاربران به وب سایت از طریق کانال های خارجی دیگر است.
خوشبختانه با استفاده از تگهای «کنونیکال» (Canonical) میتوانید این مشکل را رفع کنید. تگهای کنونیکال، صفحه اصلی محتوا را به موتورهای جستجو معرفی میکنند. سئو تکنیکال شامل اقداماتی است که سایت را به یکی از مهم ترین اهداف خود، یعنی کراول و ایندکس شدن توسط موتورهای جست و جو می رساند. فراموش نکنید که رعایت یا عدم رعایت اصول سئو تکنیکال، به تنهایی می تواند باعث شود که یک سایت رتبه بالا داشته باشد و یا اصلا رتبه ای نداشته باشد! حالا که می دانید مهم ترین مراحل سئو تکنیکال چیست، کافیست دست به کار شوید تا وب سایت خود را از لحاظ فنی، به بهینه ترین شکل ممکن تبدیل کنید.
کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، میتواند همزمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد. آیا میدانید بازدیدکنندگان وبسایت شما چه مدت منتظر بارگذاری وب سایت خواهند بود؟ اگر در پاسخ بگویید تنها شش ثانیه. لازم است که کمی ناامیدتان کنم، برخی از دادهها نشان میدهند که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک به پنج ثانیه، نرخ پرش 90 درصد افزایش پیدا میکند. بنابراین بهبود زمان بارگذاری سایت باید در اولویت باشد.سرعت سایت فقط برای تجربه کاربر و نرخ تبدیل مهم نیست – بلکه یک فاکتور رتبهبندی مهم است. URLهای کوتاه و توصیفی همچنین باعث جذب کاربران و موتورهای جستجو میشوند. درج کلمات کلیدی مناسب در URL هم میتواند ارزش سئوی آن را افزایش دهد.
محتوای شما ممکن است کاملترین و مفیدترین محتوای موجود باشد و بهخوبی نیز نوشته شده باشد. اما اگر یک موتور جستجوگر نتواند آن را کرال (Crawl) کند و یا به اصطلاح امکان خزش سایت شما پایین باشد، تنها تعداد کمی از کاربران آن را خواهند دید. انتظار میرود که هوش مصنوعی به تحلیل دادههای سئو، بهینهسازی محتوا و پیشبینی تغییرات الگوریتمهای موتورهای جستجو کمک کند. وقتی دامنه ترجیحی را انتخاب می کنید، به موتورهای جستجو می گویید که آیا ترجیح می دهید نسخه www یا غیرwww سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود. این به موتورهای جستجو می گوید که نسخه www سایت شما را در اولویت قرار دهند و همه کاربران را به آن URL هدایت می کند.
بیشتر اقداماتی که در رابطه با سئوی تکنیکال انجام میشود مربوط به بخش فنی و برنامه نویسی میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سئوی داخلی و سئوی خارجی میتوانید روی لینک ها کلیک کنید. در زیر برخی از موارد را برای افزودن به چک لیست شما و همچنین برخی از عناصر وب سایت را برای بازرسی برای اطمینان از اینکه صفحات شما برای کراول اولیه هستند پوشش خواهیم داد. فشردهسازی اندازه تصاویر شما و همچنین فایلهای CSS، HTML و جاوا اسکریپت را کاهش میدهد، بنابراین فضای کمتری اشغال میکنند و سریعتر بارگذاری میشوند. اگر شما هم مثل من هستید، دوست دارید کارهای بزرگ را به صورت تکه تکه و با چک لیست انجام دهید.
زمانی که یک وبسایت دارای کدهای زیادی باشد، دانلود و ارائه محتوا توسط مرورگر ممکن است بیشتر طول بکشد. این موضوع میتواند منجر به افزایش زمان بارگذاری صفحه شود که بر تجربه کاربر و رتبهبندی، تأثیر منفی خواهد داشت. علاوه بر این، خزندههای موتورهای جستجو، ممکن است برای خزیدن یک وبسایت با کدهای زیاد، زمان بیشتری صرف کنند که باعث کاهش بودجه خزش برای وبسایت میشود. سئو تکنیکال یا بهینهسازی فنی سایت، به مجموعهای از اقدامات و بهینهسازی های فنی سایت اطلاق میشود که هدف آن بهبود عملکرد سایت در موتور های جستجو و دستیابی به رتبههای بهتر است. این نوع سئو به جنبههای فنی و تکنیکی سایت میپردازد و به شما کمک میکند تا وب سایت خود را به گونهای ارتقا دهید که موتورهای جستجو بتوانند به راحتی آن را درک و ایندکس کنند.
Google PageSpeed Insights ابزاری مفید است که به شما کمک میکند تا سرعت سایت خود را ارزیابی کنید و پیشنهادهایی برای بهبود آن دریافت کنید. علاوه بر این، صفحات AMP در سرورهای گوگل ذخیره میشوند، به این معنی که وقتی کاربر روی یک صفحه AMP از نتایج جستجو کلیک میکند، آن صفحه با سرعت بیشتری، لود میشود. این عامل میتواند منجر به افزایش نرخ کلیک (CTR) و ترافیک کلی وبسایت شود. بااینحال، اجرای AMP ممکن است به تغییرات فنی قابل توجهی در وبسایت نیاز داشته باشد و ممکن است برای همه انواع وبسایتها مناسب نباشد. مهم است که مزایا و معایب بالقوه پیادهسازی AMP را بسنجید و در نظر بگیرید که آیا با اهداف و مخاطبان وبسایت شما همخوانی دارد یا خیر. فایل robot.txt پسوند فایلی است که به رباتهای موتورهای جستجو می گوید کدام صفحات سایت شما را بخزند.
فشردهسازی فایلها، تصاویر و سایر موارد مشابه میتواند سرعت بارگذاری سایت را به طور قابل توجهی افزایش دهد. با فشرده سازی فایلها، حجم کلی صفحات کاهش یافته و بارگذاری آنها سریعتر انجام میشود. در همه سایت ها صفحاتی هستند که وجودشان الزامی است اما بهتر است نوایندکس باشند. اگر با این فعالیت آشنایی ندارید، مقاله آموزش نوایندکس به شما کمک میکند. برای این کار کافی است تیکی که در مقابل جمله “از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند” قرار گرفته را برداشته و صفحه را ذخیره کنید.
در واقع در این نوع سئو، سعی بر این است که صفحات وب سایت را تا جای ممکن برای گوگل شفاف و قابل فهم باشد و به کراول شدن و ایندکس سازی وب سایت توسط موتورهای جست و جو کمک کند. وقتی دامنه مورد نظر خود را انتخاب میکنید، به موتورهای جستجو میگویید که آیا ترجیح میدهید نسخه www یا غیر www سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود. به عنوان مثال، شما ممکن است را به عنوان دامنه منتخب وب سایت خود انتخاب کنید. این امر به موتورهای جستجو امکان میدهد كه نسخه www سایت شما را در اولویت قرار دهند و همه كاربران را در آن URL هدایت كنید. در غیر این صورت موتورهای جستجو با این دو نسخه به صورت سایتهای جداگانه برخورد میکنند و در نتیجه ارزش سئویی آن صفحه پراکنده میشود. البته اخیرا خود گوگل نسخهای از سایت را برای نمایش جستجوگرها برای شما شناسایی و انتخاب میکند.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری